Zapewnienie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy.

Istnieją różne rodzaje szkoleń BHP, które są przeznaczone do konkretnej grupy odbiorców.

Jednym z takich szkoleń BHP są szkolenia wstępne dla wszystkich osób, które rozpoczynają pracę w danym miejscu.

Taki rodzaj szkolenia jest skierowany także do praktykantów lub do osób prowadzących działalność gospodarczą na własny rachunek.
Szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy przeprowadzają firmy zajmujące się ogółem spraw związanych z BHP.
Szkolenia wstępne BHP składają się z instruktażu ogólnego oraz stanowiskowego.
Czas trwania takiego kursu wynosi co najmniej trzy godziny, a samo szkolenie jest prowadzone w formie spotkania seminaryjnego.
Pracodawca, zatrudniając nowego pracownika, ma obowiązek zapewnić mu odpowiednie szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Wstępne szkolenia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, oferowane przez firmy działające w branży BHP, są prowadzone przez specjalistów.Pod skrótem BHP kryje się nic innego, jak bezpieczeństwo i higiena pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy jest powszechnie używaną nazwą na zbiór zasad dotyczących bezpiecznego oraz higienicznego wykonywania pracy.
Zasady BHP są ściśle określone przez przepisy zawarte w dziesiątym dziale Kodeksu pracy.
Bezpieczeństwo i higiena pracy są również osobną dziedziną wiedzy, w skład której wchodzą zagadnienia z innych dziedzin naukowych, takich jak medycyna pracy, ergonomia, psychologia pracy.
BHP jako dziedzina wiedzy zajmuje się kształtowaniem właściwych warunków pracy.
Natomiast bezpieczeństwo i higiena pracy traktowane jako zbiór przepisów są nadzorowane i kontrolowane przez Państwową Inspekcję Pracy.
Co więcej, istnieją firmy zajmujące się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy, które oferują szeroki zakres usług.

Przykładowymi usługami z zakresu BHP są - outsourcing, wykonywanie audytów, przeprowadzanie różnego rodzaju szkoleń oraz ocena ryzyka zawodowego czy też prowadzenie postępowania powypadkowego.Skrót PPOŻ oznacza nic innego, jak ochronę przeciwpożarową, która z kolei jest po prostu zbiorem zasad oraz działań, mających na celu zapobieganie pożarom oraz zapewnianie bezpieczeństwa w razie zaprószenia ognia.

Elementami wchodzącymi w skład ochrony przeciwpożarowej są, między innymi, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz przeprowadzanie szkoleń PPOŻ.
Sprawy związane z ochroną przeciwpożarową wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego firmy działające w branży BHP często zajmują się także PPOŻ.
Pracodawca może więc zlecić takiej firmie przeprowadzenie szkoleń pracowników z zakresu PPOŻ, wykonanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego czy przeprowadzenie odpowiedniego audytu.
Przestrzeganie wymaganych zasad z zakresu ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy z pewnością zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa oraz mniejsze ryzyko wystąpienia pożaru.
Nawet w razie wystąpienia niespodziewanego pożaru, odpowiednio wprowadzone zasady PPOŻ pomogą w szybszej i sprawniejszej ewakuacji.

Często w skład usług firm zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy wchodzi także zakres ochrony przeciwpożarowej.

Przykładową usługą świadczoną przez firmy BHP z zakresu PPOŻ jest kontrola oraz legalizacja sprzętu ochrony przeciwpożarowej.

Przyjrzyjmy się bliżej temu, co określa się sprzętem PPOŻ.

Przede wszystkim do sprzętu ochrony przeciwpożarowej należy zaliczyć wszelki sprzęt gaśniczy, który może być stacjonarny lub ruchomy.
Jednym z obowiązków, wynikających z przepisów, jest posiadanie sprzętu gaśniczego w miejscach pracy i w budynkach wszelkiej użyteczności publicznej.
Innym rodzajem sprzętu należącego do PPOŻ są tabliczki informujące o wyjściach ewakuacyjnych, umieszczeniu gaśnic czy też kierunku ewakuacji.

Rzecz jasna najważniejszym sprzętem ochrony przeciwpożarowej jest sprzęt gaśniczy, który podlega okresowym kontrolom sprawności.

Przegląd oraz legalizacje sprzętu ochrony przeciwpożarowej pracodawca może zlecić odpowiedniej firmie, która sprawdzi czy dany sprzęt spełnia wszystkie wymogi.

Jedną z najważniejszych usług oferowanych przez firmy działające w branży BHP jest przeprowadzenie audytu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Samo pojęcie audytu oznacza dokonanie oceny danej organizacji przez zewnętrzną i niezależną jednostkę. Jeśli więc jest mowa o wykonaniu audytu BHP, znaczy to nic innego, jak sprawdzenie czy dana firma spełnia wszystkie potrzebne wymagania z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pracodawcy mogą zlecić wykonanie audytu BHP odpowiedniej firmie, która sprawdzi i oceni, czy w miejscu pracy są spełnione wymagane przepisy.
Po przeprowadzonym audycie, pracodawca otrzyma rzetelną informację o tym, czy w jego firmie są spełnione odpowiednie wymagania.
Jednak samo otrzymanie protokołu z przeprowadzonej oceny to nie wszystko, ponieważ w razie jakichkolwiek nieprawidłowości pracodawca otrzyma także wskazówki, co należy poprawić.

W przypadku, kiedy pracodawca nie jest pewien, czy jego firma spełnia wymagania z zakresu BHP, dobrze jest zlecić wykonanie audytu profesjonalistom.

Dodane: 05-03-2020 11:23

Widok do druku:

bhp-pulsar.pl